Skolehage på Bjøråsen

Foto: Straight Outta Romsås

Med ofte travle og noen ganger kaotiske liv, kan vi alle dra nytte av et fredelig sted å besøke og reflektere over vår tid. Denne hagen gir det perfekte miljøet for elevene å gjøre dette, og vi er sikker på at dette raskt vil bli en virkelig ressurs for skolen. Det er også godt bevist at læring utendørs er veldig viktig i elevenes læring og utvikling. Så mye omsorg og tanke har gått til å utvikle hagen.

Hagen kan brukes som et meditasjonsområde, der vi kan utøve mindfulness og yogateknikker vi har hatt opplæring i. Lærere kan også bruke hagen som inspirasjon til arbeidet sitt – for eksempel kan det være en ramme for en historie.
Vi alle setter pris på elever som trives, og å utforme et område der barn kan gå for å reflektere eller meditere vil bidra til å redusere stressnivået.

Vi ville ha nye planter for området fordi vi syntes det så veldig nakent ut og elevene vil tilbringer mer tid utendørs.
De har gitt oss en rekke planter som passer for skolen, og de som ikke vil kreve for mye vedlikehold. Skolen vår er veldig opptatt av utendørs læring, og vi vil utnevne hageskjermer for å sikre at plantene vannes regelmessig. Vi planter vanligvis grønnsaker i området, men fordi skolefinansiering er vanskelig, kunne vi ikke bruke for mye penger på området.

Elevene vil nå være ansvarlige for å ta for seg plantenes utvalg, som inkluderer busker, planter, grønnsaker og trær.
Vårt oppdrag er å bringe skolefellesskapet vårt sammen for å gi et sunt, trygt og blomstrende miljø for våre naboer, barn, våre ungdommer, våre voksne og enda viktigere våre eldre. Hagen er et trygt sted for alle. Det som gjør Bjøråsen hage unik fra kommunens andre skolehager er dens fokus på samfunnet.

Den store tingen med denne hagen er at den er mye mer samfunnsengasjert, noe som virkelig er fantastisk. Vi har sett nyhetsmeldingene om barns som manglende kunnskap om hvor maten deres kom fra, og følte at vi som samfunn var blitt veldig løsrevet fra konseptet om opphavet til mat. Årsaken til dette var tydelig for oss: Vi lærte ikke lenger eleven våre om mat på skolene.

Så vi så en hage som en mulighet for elevene til å lære på en reell måte, i en utendørs kontekst, samtidig som vi fikk en forståelse av hvor maten deres kom fra og viktigheten av å spise frukt og grønnsaker. Men vi ønsker også å bruke den til å dekke andre temaer: livssykluser, blomstrende planter, pollinering, tilpasning, kreativ skriving og rapportskriving. Vi tror at mange fag kan læres godt i en hage, samtidig som vi øker elevenes aktivitetsnivå og oppmuntrer teamarbeid.
Vi har hatt møter med de ansvarlige og presentert noen forslag som skal hjelpe til å gjøre hagen til et utendørs klasserom/ laboratorium. Samtidig så er tanken at vi skal aktivisere både lærere og elever til å bruke området aktivt. Samtidig så er tanken at vi skal aktivisere både lærere og elever til å bruke området aktivt.
Vi foreslå å plassere en værstasjon, automatisk vanningsanlegg, viltkamera og høyttalere for å skremme bort rådyr/elg ved hjelp av ultrasoniske lyder. Steen&Lund var åpen for alle ideene og ønsker å samarbeide videre med å implementere disse ideene.

Foto: Straight Outta Romsås

Etter dette så har vi prøvd å kontakte de ulike skolehagene omkring i Oslo. Vi fikk kontakt med læreren Tina Dehr ved Bjørnholt videregående skole. Hun startet skolehage prosjektet ved skolen, og den ligner litt på vår egen. Det som var mest interessant, var at de har installert et solcelledrevet automatisk vanningssystem. Videre fortalte hun at de hadde tenkt å installere en værstasjon. Og hun har tipset oss om Stovner videregående skole som jobber med det samme.
Vi ønsker nå ta en studietur til disse skolene, sammen med Steen & Lund. For å lære mer om disse prosjektene. Og for å begynne å implementere de i vår egen hage.

Separator image Posted in Nyheter.